A korábbi elemzéseink során bemutattuk a feltörekvő piacok helyzetét, megvizsgáltuk általánosan milyen kockázatokkal szembesülhetnek a szereplők, illetve néhány érdekesebb régiót külön is górcső alá vettünk. A világ fejlődése, a gazdasági helyzet változása akár előtérbe hozhatja ezeket a piacokat, így több iparág, esetleg szektor is erőn felül teljesíthet a következő időszakban, elemzésünk során részletesebben is megvizsgáltuk a luxusipar, a speciális vegyipar, valamint a fogyasztási szektor kilátásait is.

Fontos az elején tisztázni, hogy jelenlegi elemzésünk során néhány szektort, illetve iparágat fogunk kiemelni, amelyek szintén a feltörekvő piacok javulásából profitálhatnak. Viszont nem csak az egyes régiók vállalatait érdemes megvizsgálni, mivel akár a fejlett piacok szereplői is egyre inkább nyithatnak más piacok felé, így egyre nagyobb hangsúlyt képeznek az ázsiai üzletágak egyes szektorok esetében. A következőkben a luxusipart, a speciális vegyszerek iparát, valamint a nem ciklikus fogyasztási javak szektorát vizsgálnánk meg közelebbről.

Nehéz elengedni a luxustermékeket

A feltörekvő országok esetén sokan tévesen feltételezik, hogy általánosan is hatalmas szegénység uralkodik, így gazdaságilag is igencsak lemaradott országokról beszélhetünk. Fontos tisztázni, hogy a fejlődő és feltörekvő országok között jelentős különbség húzódik meg, hiszen utóbbi csoporthoz tartozik Kína, Dél-Korea, esetleg Magyarország is. Így az ázsiai országok jelentős részét képezik a luxusiparnak is, hiszen 2020-ban már a globális luxusipari bevételek mintegy 32 százaléka Kínából származott, valamint ez az arány még tovább emelkedhet a közeljövőben. Ha akár egy Louis Vuitton, vagy a Hermés üzleteit szeretnénk meglátogatni, akkor sok esetben hosszas várakozásra számíthatunk. Nem igazán mutatkozott visszaesés az utóbbi időben sem ebben az iparágban, és ebben nagy szerepe volt az ázsiai piacoknak is.

Az ipar számára egyértelműen pozitív hír, hogy Kína változtatott a Covid-politikáján, így újranyitotta a határait, valamint a korlátozásokon is jelentős enyhítést hajtott végre. Az ország számára továbbra is elsődleges lehet a fogyasztás felpörgetése, hiszen ez adhatja a gazdaság motorját, így a luxustermékek iránti kereslet is stabilitást mutathat.

A legtöbb dollármilliomossal egyébként az Egyesült Államok rendelkezik, míg ezt követi Kína, illetve Japán. Ha azt nézzük, hogy az egy lakosra jutó költések mértéke hol a legnagyobb, akkor a Morgan Stanley felmérése szerint azt láthatjuk, hogy átlagosan a koreaiak költöttek a legtöbbet tavaly különböző luxus javakra. Ez alapján is látható, hogy továbbra is fontos szegmensnek számít az ázsiai piac egyes nagyvállalatok esetében.

A kiemelt üzletági szereplők igencsak optimista nyilatkozatokat tettek a kínai piacok jövőjével kapcsolatban, hiszen elég csak az LVMH-ra, esetleg a Hermés-re gondolni, ahol további növekedést prognosztizálnak a következő időben mind globális szinten, mind Kínára vonatkozóan. Mivel az elemzői várakozások szerint Európában, valamint az Egyesült Államokban jelentősen lassulhat a gazdasági növekedés tempója, addig ugyanez nem mondható el a feltörekvő piacokról. Így a fejlett országokban akár a kereslet visszaesését is hozhatja ez a szcenárió, így még nagyobb fókuszt kaphatnak az ázsiai piacok a közeljövőben.

Az elmúlt időben több luxusipari vállalat is felülteljesítő tudott lenni a részvénypiacokon, ennek hatására ért el az LVMH is újabb és újabb csúcsokat. Mostanában többen is megismerhették Bernad Arnault nevét is, aki az LVMH elnökeként egy időre a világ leggazdagabb emberévé válhatott, látni kell tehát, hogy nem igazán figyelhető meg visszaesés az iparban. A cégeket tömörítő GLUX ETF az elmúlt 5 évben sikeresen verni tudta az S&P 500 indexet is, ezzel 85 százalékos emelkedést könyvelhettek el a befektetők.

Szükség lehet a különböző vegyipari termékekre

A speciális vegyszerek iránti kereslet is folyamatos növekedést mutat, emellett az ázsiai piac adja a legnagyobb részesedést egyes vállalatok számára. Különböző kategóriákat különböztethetünk meg az iparágban, így többet között a mezőgazdasági termékek, esetleg tisztítószerek, vagy akár különböző kozmetikumok tartoznak ebbe a kategóriába. Emellett más szektorok is nagyban támaszkodnak ezekre a termékekre, így közvetett hatás mutatkozhat akár az autóiparban, a feldolgozóiparban vagy a textiliparban is.

Növekvő kereslet mutatkozik a zöld, illetve biotermékek iránt, de hasonló tendencia látható a gyógyszeriparnál, a kozmetikumoknál, vagy az építőiparnál is. Az iparosodás fellendülésével az ázsiai országok felől jelentős mértékű növekedés mutatkozik kereslet kapcsán. Így az építőiparban használatos vegyipari termékek iránti kereslet igencsak erős az ázsiai térségben, így ez a jövőben is aláfűthet a szektor növekedésének.

Az elemzői várakozások szerint 2022 és 2030 között átlagosan 4,1 százalékos növekedés mutatkozhat a szektorban, emellett tovább nőhet az ázsiai-óceániai térség részesedése is. Jelenleg a piac közel 50 százaléka az ázsiai régióhoz kapcsolódik, azon belül is Kína vezető szerepét érdemes még kiemelni.

Több európai, illetve amerikai cég esetében is kiemelkedő részt képez az ázsiai szegmens, így többek között érdemes lehet figyelni akár a Linde, a BASF, a Henkel, a DuPont, a Dow, vagy az Albemarle eredményeit, hogy csak pár nagyobb céget említsünk a szektorból. A kilátások tehát fényesek hosszabb távon is, egy erősebb gazdasági fellendülés Ázsiában további löketet adhatna egyes aliparágaknak is. A Dow Jones US Specialty Chemicals indexe is jól teljesít hosszabb távon, ugyan az utóbbi időben kissé megakadt a növekedés üteme, de látható, hogy nagy visszaesés azért nem volt tapasztalható, főleg a piac egészével összehasonlítva.

Most pöröghet fel még jobban a fogyasztás?

A fogyasztási javak iránt továbbra is erős kereslet mutatkozhat, így a magas inflációs nyomás, a növekvő árak ellenére sem látni hatalmas visszaesést a piacokon. Több nagy amerikai cég bevételeinek jelentősebb hányada a feltörekvő piacokról származik, így a közeljövőben is lényeges lehet, mennyire tudnak ellenállók maradni ezek a gazdaságok. Egyelőre felülteljesítést várnak az elemzők a feltörekvő régiók esetén, ez pedig további löketet adhatna a fogyasztási cikkek szektorának.

Érdemes megvizsgálni a szektor helyzetét közelebbről, milyen faktorok játszhatnak szerepet a következő időszak teljesítményében. Valószínűleg mindannyian megtapasztaltuk az elmúlt másfél-két évben, hogy folyamatos áremelésekkel szembesülhettünk, ha bevásárolni indultunk. Ugyan logikus elgondolásnak tűnhet, hogy ilyen emelkedés mellett az emberek döntő többsége úgy dönt, hogy inkább elhalasztja a vásárlást, bár a nem ciklikus termékek éppen ezért számítanak jóval ellenállóbbnak, hiszen sokkal nehezebben mondunk le egy-egy hosszabb ideje vásárolt termékről. Emellett az ellenálló gazdasági helyzetnek köszönhetően a keresletben sem játszódott le kritikus változás, ennek eredményeképpen több cég is újabb és újabb rekordok megdöntésére volt képes.

A feltörekvő régióknál tovább pörögnek a különböző üditőitalok, nassolni valók, ahogy az a Coca-Cola legutóbbi negyedéves jelentésében is látható volt, továbbá a kínai újranyitás mellett a gazdaság motorját idén a fogyasztási szektor adhatná. Így látni kell, hogy ezeken a piacokon továbbra is fontos szempont maradhat a stabil fogyasztás fenntartása, ez pedig további löketet adhatna a részvénypiacoknak.

A feltörekvő piacokat nézve egyébként ellenállóbbnak mutatkoznak a defenzívebb papírok, így a nem ciklikus fogyasztási javak szektora is ide tartozik. Ha az MSCI feltörekvő piaci indexén belül a szektorspecifikus alindexet nézzük, akkor jókora felülteljesítés látható, különösen 2008 óta, 20 százalékhoz képest itt 80 százalékos növekedést mutattak az MSCI indexei.

Látni kell tehát, hogy a kínai újranyitás, illetve a feltörekvő gazdaságok javulása hozzájárulhat egyes szektorok, iparágak felülteljesítéséhez a következő időben. A fogyasztás felpörgése központi kérdés maradhat Kínában, hiszen enélkül a gazdaság teljesítménye is gyengülésnek indulhatna, így akár a luxusipar, a fogyasztási cikkek szektora, vagy a speciális vegyszerek iránti kereslet is tovább növekedhet a jövőben.

Tartalom lezárása:2023.03.07 14:02
Időtartam:Hosszú táv (több, mint fél év)

jogi nyilatkozat

A fenti marketingközleményt a Patria Finance Magyarországi Fióktelepe (a továbbiakban: „K&H Értékpapír”) állította össze. A K&H Értékpapír semmilyen garanciát vagy felelősséget nem vállal arra, hogy a leírt szcenáriók, előrejelzések és kockázatok a piaci várakozásokat tükrözik és valóságban is beigazolódnak. A marketingközleményben szereplő bármilyen előrejelzés pusztán tájékoztató jellegű. A pénzügyi eszközök értéke, ára vagy a belőlük származó jövedelem változhat, illetve az árfolyamváltozások ezeket befolyásolhatják. Ezen változások következtében a pénzügyi eszközökbe történő befektetés értéke csökkenhet. A múltbeli hozamok nem jelentenek garanciát a jövőbeli teljesítményre. A számszerű adatok általánosak, tájékoztató jellegűek, csak a szerző adott időpontban készített összeállítását tükrözik, és későbbi módosítás tárgyát képezhetik. A marketingközleményben szereplő információk a készítők által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban azok pontosságával és teljességével, valamint időbeliségével kapcsolatban a készítők semmilyen felelősséget nem vállalnak.

Amennyiben a marketingközleményben a K&H Értékpapír további marketingközleményein alapuló ajánlások szerepelnek, azok soha nem értelmezhetők a kapcsolódó marketingközleményben foglalt iránymutatások nélkül.

A K&H Értékpapír semmilyen módon nem garantálja, hogy a marketingközleményben említett pénzügyi instrumentumok megfelelnek az Ön igényeinek. A K&H Értékpapír a jogszabályoknak megfelelően elvégzi az értékesített termékek célpiaci vizsgálatát. A vizsgálat keretében értékeli a termékek jellemzőit, valamint az ügyfelekről rendelkezésére álló – megfelelési teszt kitöltése révén megszerzett - információkat. Weboldalunk látogatói az anyagainkban feltüntetett pénzügyi instrumentumok tekintetében az azokban megjelölt célpiacon kívülre is eshetnek.

A K&H Értékpapír jelen marketingközlemény útján nem nyújt konkrét és személyre szóló befektetési tanácsadást, a benne foglaltak nem minősíthetők pénzügyi eszköz jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó ajánlattételi felhívásnak vagy ajánlatnak, befektetési elemzésnek, pénzügyi elemzésnek, befektetéssel kapcsolatos kutatásnak, pénzügyi, adó- vagy jogi tanácsadásnak, így a marketingközleményben szereplő információkat Ön csak saját felelősségre használhatja fel.

A marketingközleményben említett pénzügyi eszközök, illetve befektetési stratégiák nem alkalmasak minden befektető számára. Az abban szereplő vélemények és ajánlások nem veszik figyelembe az egyes ügyfelek egyéni helyzetét és személyes körülményeit, pénzügyi helyzetét, ismereteit, tapasztalatait, céljait vagy igényeit, valamint nem hivatottak konkrét pénzügyi eszközöket vagy befektetési stratégiákat ajánlani az egyes befektetőknek. A marketingközlemény elsősorban olyan befektetők számára készült, akiktől elvárható, hogy befektetési döntéseiket saját maguk, önállóan hozzák meg és döntsenek a marketingközleménnyel érintett pénzügyi eszközökbe történő befektetés célszerűségéről, figyelembe véve különösen az árat, a lehetséges veszélyeket és kockázatokat, saját befektetési stratégiájukat, valamint saját jogi, adózási és pénzügyi helyzetüket. A marketingközlemény maga nem képezheti a befektetési döntések egyetlen alapját.

A befektetőnek a befektetés alkalmasságának megítélése szempontjából szükséges lehet saját felelősségre szakmai tanácsot kérnie, ideértve az adótanácsadást is, az elemzésben nevesített vagy ajánlott pénzügyi eszközökkel, egyéb befektetési eszközökkel, befektetési stratégiákkal kapcsolatban.

A K&H Értékpapír működését anyavállalata révén a cseh pénzügyi felügyelet, a CNB (Czech National Bank) ellenőrzi, egyes, jogszabályban nevesített tárgykörök esetében pedig az MNB (Magyar Nemzeti Bank) is jogosult hatáskörében eljárni.

Felhívjuk figyelmét, hogy a jogszabályban rögzített szabad felhasználás eseteit kivéve kizárólag a K&H Értékpapír előzetes írásbeli engedélyével lehet a jelen marketingközlemény tartalmát rögzíteni, többszörözni, terjeszteni, mások számára hozzáférhetővé tenni, nyilvánosan előadni, sugárzással nyilvánossághoz közvetíteni vagy átdolgozni.

A jelen marketingközlemény nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.

A K&H Értékpapír jelen marketingközleményre is kiterjedő módon megfelelő belső eljárásokat dolgozott ki és működtet az összeférhetetlenségi esetek elkerülése, illetve közzététele érdekében. A jelen marketingközlemény készítésében részt vevő személyekre vonatkozó és a marketingközleménnyel kapcsolatos egyéb lényeges információkat a következő oldalon, a linkre kattintva talál: Anyagaink jellemzői, összeférhetetlenségi szabályok 

A 2023. december 31. előtti keltezésű tartalmakat eredetileg a KBC Securities Magyarországi Fióktelepe állította össze, és a KBC Equitas oldalán (www.kbcequitas.hu) voltak elérhetőek.

7 fontos hír ma reggel

K&H Értékpapír | 2024.05.02 08:34
Fed, amerikai munkaerőpiac, devizák, olaj

Felfelé nézelődik a BlackRock

Varga Dániel | 2024.04.30 15:09
Kereskedési ötletet fogalmazunk meg

Gyengélkedik a német autóipar

Mohácsi Mihály | 2024.04.30 14:43
A Volkswagen és a Mercedes profitja is beesett